Het is een uitspraak die leerkrachten steeds vaker horen als er iets van een kind gevraagd wordt wat het niet wil, niet snapt of (nog) niet kan. Nieuwe dingen leren voelen ook onveilig. Het is even wiebelig. Toch is het belangrijk dat kinderen uitgedaagd worden, nieuwe dingen leren en hun eigen intelligentie ontdekken. En dan bedoel ik hun hogere intelligentie. Hun superbrein.
De vraag is: waar haalt een kind dit vandaan? Zich onveilig voelen?
Veiligheid komt van binnenuit, niet door iets buiten jezelf. Net zoals drukte in het hoofd, niet stil kunnen zitten, onzekerheid en faalangst ook een interne reactie zijn. Het is niet (uitsluitend) aan de leerkracht om hier iets aan te doen: de veiligheid bij een kind van binnenuit vergroten. Het zou een mooie samenwerking en synergie kunnen zijn tussen ouder en leerkracht. En het kind, niet te vergeten.
De meeste kinderen hebben ongezond veel last van stress
De televisie, tablet en games versterken dit. De stress die een kind nu heeft wordt alleen maar groter als dit niet in balans wordt gebracht dmv ontspanning en rustmomenten. Omdat een kind dan ook een stuk zelfontdekking en zelfrealisatie ontnomen wordt.
Niemand wil een kind zijn zelfontdekking en zelfrealisatie ontnemen, toch?
Niemand wil een kind zijn of haar passie, talenten en potentieel niet volledig laten ontplooien.
Dit is wat je als ouder of leerkracht kan doen
Leg je kind uit dat het niet zijn emoties is. De emoties die we ervaren, kunnen we observeren en benoemen. Waardoor de emoties niet gevoeld worden als iets wat je bent. Dit vraagt van jou als ouder dat je zelf ook vaardig bent in het (her)kennen en benoemen van je emoties. We noemen dit: emotionele vaardigheid, emotionele volwassenheid en emotionele heelheid. Enorm krachtig en meesterlijk. Maar misschien zeg ik nu iets overbodigs en weet je dit allang.
Leg je kind ook uit dat het niet zijn of haar gevoelens is, maar dat het gevoelens heeft. Ook het benoemen van gevoelens helpt om het overweldigende gevoel eraf te halen. Als je je gevoelens niet en je emoties niet bent… wie of wat ben je dan wel?
Leg je kind uit dat er een grotere zelf is, die de ‘stille waarnemer’ heet. Die grotere zelf is voor niets en niemand bang en bekijkt als het ware van een afstandje de situatie. Je grotere zelf geeft je rust in het hoofdje en in het lichaam. Het geeft je briljante ideeën, het maakt je slimmer en bovenal, het maakt je gelukkiger. Het is het meeste coole deel van jezelf en we kennen dit allemaal.
Maak dit niet onnodig ingewikkeld en denk er zelf niet teveel over na of je kind dit begrijpt. Vrijwel ieder kind begrijpt wat je bedoelt. En de meeste kinderen willen hier direct meer over weten.
Gebruik het geheime toverwoord
De Geboorteklank is het geheime toverwoord naar die grotere intelligentie. Deze eenvoudige en krachtige tool gebruikt je kind om de emoties, de gevoelens, de drukte in het hoofdje te verwerken en overstijgen en die grotere zelf te integreren. Die stille waarnemer.
Oftewel in game taal:
Als je af wilt van drukte en onrust en onzekerheid, dan gebruik je jouw persoonlijke toverwoord. Daarmee kom je in het volgende level.
Dit volgende level brengt kinderen rust, ontspanning en veiligheid van binnenuit. Het is dit deel van ons dat onze emoties en gevoelens waarneemt. In het begin gebeurt dit met oordeel en wie volhoudt merkt: zonder oordeel.
Het is voor kinderen heilzaam, leerzaam, voedend, uitdagend, inspirerend en een enorm groot geschenk om te ontdekken wie ze werkelijk zijn. Ook voor jou als ouder is het verbindend, voedend en gelukzalig wanneer je met je kind, als gezin vanuit die grotere zelf leeft.
Zal ik een geheimpje met je delen?
Patricia Pisters zegt over de Geboorteklank: “Het is een soort geheimpje, een toverwoord, wat wij alleen met elkaar doen. Het is ons intiem momentje, we maken op een dieper laagje contact. Onze vlammetjes branden dan tegelijk van binnen.”
Is het niet prachtig? Echt, dit gun ik ieder kind en iedere ouder. Wat ik voor me zie is een ouder die zijn of haar kind de Geboorteklank cadeau doet: ‘Lieverd, dit is je geheime toverwoord voor je volgende level: ga dát level maar uitspelen!‘